سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تقدیم به مادر مظلومه ام حضرت زهرای اطهر(سلام الله علیها)

15ساله بودم که با خواهرم پوشیه را به عنوان حجاب برگزیدیم ، گاهی در شهرمان یعنی تهران خانم هایی را دیده بودیم که از این پوشش استفاده میکردند.این حجاب برایمان خیلی جالب بود. مشکلاتی که با چادر داشتیم دیگر با پوشیه نداشتم ، پس عاقلانه این بود که از پوشیه استفاده کنیم. ولی از آنجا که درخانواده آموخته بودیم هیچ چیزی را بدون تحقیق نپذیریم، پس رو به تحقیق در باره این حجاب پرداختیم.اولین گام آگاهی از نظر مراجع بزرگوارتحقیق و علماء اخلاق و عرفان اسلامی بود.پس ابتدا به رساله رجوع کردیم و این حاصل تحقیق ما بود:

نظر مبارک حضرت امام خمینی ره    : 
باز بودن گردى صورت و دست زن تا مچ در برابر نامحرم چه صورت دارد؟

در صورت عدم مفسده مانع ندارد.

آیا واجب است که زن وجه و کفّین خود را بپوشاند؟

واجب نیست مگر در صورت مفسده.

اگر واجب نیست آیا اولویّت دارد یا نه؟

خوب است. (1) 

نظر مبارک حضرت آیت الله بهجت ره :

پوشاندن دست و صورت زن [پوشیه] حتى بنابر عدم وجوب آن آیا از نظر شرع مقدس اسلام امرى مطلوب و پسندیده به شمار مى‌رود؟

ج. بله امرى راجح و مطلوب است؛ بلکه احتیاط واجب در پوشاندن صورت و دست‌ها از نامحرم است.

مسئله 5201: چنان‌چه زن با خود زینت داشته باشد، مانند حلقه‌ى ازدواج، یا انگشترى در دست، یا چهره آراسته کرده باشد، آیا واجب است وجه و کفّین را بپوشاند؟

ج. واجب است.

مسئله 5219:  اگر نپوشاندن وجه و کفّین (صورت و دست‌ها تا مچ) فسادى را براى زن در جامعه به بار آورد، آیا پوشاندن وجه و کفّین واجب مى‌شود؟

ج. اگر منشأ حرام باشد، حرام است.(2)

نظر مبارک حضرت آیت الله تبریزی ره :

مسئله 1615: آیا پوشاندن صورت [پوشیه] و مچ دست و پاها بر زن واجب است؟

باسمه تعالى؛ بر زن واجب است بدن خود را از نامحرم بپوشاند، و در وجه و کفّین هم احتیاط مستحب پوشاندن آن است، و الله العالم.(3)

نظر مبارک حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

مسئله 1696‌) آیا پوشیدن دستها تا مچ و پاها و صورت [پوشیه] براى زنها لازم است، یا خیر؟ توضیح دهید.

پاها باید پوشیده شود و نسبت به دست و صورت بنابر احتیاط واجب باید پوشیده شود. و اللّ?ه العالم‌

1698‌) نظر حضرتعالى در مورد مباح بودن یا کراهت یا استحباب نقاب زدن (روبند) براى بانوان در جامعه امروز چیست؟

حفظ حجاب براى زن از امور واجبه است و احتیاط واجب براى زن، مستور نمودن صورت است با هر وسیله‌اى که ممکن است. و اللّه العالم.(4)

بر اساس نظرات فقهی حضرت آیت الله خوئی:

پوشش کامل دست ها تا مچ وصورت بنا بر احتیاط واجب لازم است.(پوشش کامل صورت حتی چشمها)(5)

پس آنچه ما بدان دست یافتیم این بودکه: «روبنده فی نفسه واجب نیست (گرچه به نظر برخی از مراجع احتیاطا واجب است) اما همانطور که در فتاوای نقل شده آمده است بسیاری از مراجع اعتقاد به رجحان آن دارند.بنابراین اینطور نیست که اگر چیزی واجب نبود،انجام دادن آن وجهی نداشته باشد مثل مورد ما،شاید مستحب باشد که خود وجهی وجیه است.»

پس از ان سه بار به دفتر مرجع عظیم الشأن تقلیدمان یعنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام ظله علی رئوس المسلمین) تماس گرفتیم  و هر سه بار تشویق به استفاده از پوشیه شدیم. زیرا رهبر عزیزما «حجاب برتر را چادر و بهتر و والاتر از آن را پوشیه میدانند.»همچنین طبق نظر مبارک ایشان  اگر پوشیه در جایی استفاده شود که معمول نیست ، لباس شهرت محسوب نمی شود و استفاده از آن جایز است . (6)

سپس به احادیث رجوع کردم ، در میان آنها حدیثی تکان دهنده از رسول خدا خواندم که برایم خیلی سنگین بود:
رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرموده اند : همانگونه که آفتاب بر رنگ و کیفیت اجسام تاثیر می گزارد، نگاه مرد نامحرم به صورت زن صالحه نیز تاثیر می گزارد و او را فاسد می گرداند. «فتجلبت بجلبابها و تبرقعت ببرقعها» ارادات النبی (صلی الله علیه و اله) برقع در این روایت همان پوششی است که خانم ها بر روی صورت خود استفاده می کنند.(7)

جالب است که علمای بزرگوار اخلاقی وعرفای ما (همچون حضرت علامه حسن زاده آملی) در ذیل آیه ی (هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیم‏ (8))می فرمایند:

در نگاه عرفان اسلامی، عالَم، نسخه ی باز شده انسان بوده و انسان، نسخه ی کوچک شده عالَم می‌باشد.یعنی اگر عالَم و جهان آفرینش را جمع کنیم و به صورت شکلی خاص در آوریم به شکل انسان در می‌آید و اگر انسان را باز کنیم و به صورت تفصیلی، نگاهش کنیم به شکل عالَم و جهان آفرینش خواهد بود.

به قول شبستری در گلشن راز:

جهان انسان شد و انسان جهانی

از این پاکیزه تر نبوَد بیانی

اسماء الهی که در عالم ظهور می‌کنند، هر یک مظاهر و نشانه هایی دارند لذا اسم شریف «الظاهر» که ظهور می کند یکی از نشانه ها و مظاهرش در عالم ماده و طبیعت، جنس مرد می شود و اسم شریف «الباطن» که ظهور می کند یکی از نشانه ها و مظاهرش در عالم ماده و طبیعت، جنس زن می شود.

به همین جهت، مردها بیشتر با اسم «الظاهر» (پیدای) خداوند در ارتباطند و زنها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند و به تعبیر دیگر، اسم «الظاهر» در مردها بیشتر تجلی کرده و اسم الباطن در زنها بیشتر جلوه کرده است و به تعبیر ساده تر، مردها نشانه اسم «الظاهر» خداوند هستند و زنها نشانه، آیت و مظهر اسم شریف «الباطن» خداوند می باشند.

می توان چنین گفت که اسم شریف «الظاهر» در مردها و اسم شریف «الباطن» در زنها بیشتر غلبه داردو چون اسم الباطن خداوند، مستور و پوشیده است، حقیقت وجودی زن نیز باید از دیگران و اغیار، پوشیده باشد و چون بدن دنیوی زن، جلوه ای از حقیقت وجودی زن است، آن هم باید مستور باشد تا ارتباطش را با حقیقت وجودی خود حفظ کند.

از اینجا سرّ این نکته روشن می شود که اگر حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) نبود، هیچ کس، لیاقت و شایستگی همسری حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را نداشت.

بنابراین زن تا موقعی که در حجاب است، حق است و با خداوند متعال مرتبط می باشد اما موقعی که از حجاب در آمد و پوششی مناسب نداشت، وجهه حقی خود را از دست داده و وجهه خَلقی پیدا می کند و ارتباطش با حقیقت خود و عالم هستی کم رنگ می‌شود، و اگر چنین شد، دیگر توانایی هایش شکسته می شود و امکان عروج و تکامل روحی خود را از دست خواهد داد.

پس زن هرچه بیشتر پوشیده باشد ، بیشتر به کمال وجودی اش دست پیدا میکند. (9)

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز

دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

اری ، این سخنان عالم وارسته ای چون حضرت علامه نیز، دلیلی عرفانی است برای انکه پوشیه را انتخاب کنیم.همچنین در حوزه خوانده ایم که حکم مقلد در زمان احتیاط مراجع مختلف بر سر موضعی، احتیاط در آن است و این حدیث نیز  گویای این سخن  است که «افضل الاعمال احمزها» : بهترین اعمال سخت ترین آنهاست.

پس اسلام حد و حدودی برای حجاب خانم ها معین کرده است که رعایت همان اندازه واجب است،ولی باز از نظر فقهی اسلام جنبه سلبی مساله را منکر نشده است که هر کسی بیشتر از این را بپوشاند خلاف کرده است . هر کسی می تواند بیشتر از ان را بپوشاند و اشکال شرعی هم ندارد ،همچنان که این سنت ازطرف بانوان معصومی که الگوی بانوان جهان هستند رعایت می شده است و به بیشتر از ان چه که اسلام برایشان واجب دانسته بود ملتزم بودند .این مساله اگر اشکال داشت ائمه اطهار (علیهم السلام) متذکر آن می شدند . لذا این مساله فی نفسه نه تنها اشکال ندارد که یگانه بانوی معصوم اسلام حضرت زهراء مرضیه(س) بدان ملتزم بوده و حتی حجاب را از چهره نزد مرد نابینا هم بر نمی دارد.
پس پوشیه زدن از نظر فقهی اشکال ندارد........

53181_634426073816750597_l.jpg (260×180)

بعد از این دلایل با توکل بر خدا پوشیه را به عنوان حجاب برتر انتخاب کردیم و به لطف الهی تا به امروز در برابر هیچ نامحرمی  آن را برنداشته ایم اما ما متهمیم؟!!!

ما متهم شدیم به افراط و تحجر......

اما نه از طرف افراد به اصطلاح غیر مذهبی که تکلیف آنان مشخص است. مشکل آنها اصل مترقی حجاب است ،آن هم از هر نوعی که باشد .

ما وامثال ما متهم شدیم اماتوسط افراد به اصطلاح مذهبی و متدین وحزب اللهی !!!

بله ، درد ما از عامه ی مردم نیست ، درد ما از افراد به اصطلاح خواص حزب اللهی است که از دین چیزی نمیدانند جز عقایدی که خود بدان تعصب می ورزند ، در حالی که معلوم نیست این عقاید تا چه اندازه درست است .

میخواهند ما را نه به خاطر بی حجابی به خطر حجابمان بکوبند، نمیدانم شاید پوشیه را هم بد حجابی میدانند؟!!!

دادن نسبت های بد نیز دور از انتظار نبود و حتی بدتر از ان ،این بودکه در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها پوشیه را از صورتمان کشیدند وما چه می توانستیم بکنیم غیراز اینکه شکایت به خود بی بی ببریم؟ راستی روح سیدناظم واعظ وشهید شیخ محمدتقی بافقی شاد ایکاش الآن هم درحرم حضرت معصومه (س) بودند.

شنیده ایم وقتی امام مهدی (عج) ظهور کنند ، همین افراد به اصطلاح مذهبی ایشان را متهم میکنند که دین جدیدی آورده اند.وقتی به خود اجازه دهند که امام معصوم منتظر را متهم کنند ما بایدخودمان را برای بدتر از اینها آماده کنیم.در روایات داریم عده ی زیادی از مردم با دین های دیگر شیعه میشوند و عده ای از شیعیان جز خوارج.....

عده ای خشک مغز در جمهوری اسلامی پوشیه را لباس شهرت کرده اند و میخواهند با این کار اجازه ی پوشیه زدن را ازبانوان متدینه بگیرند. جالب است بدانید در کشورهای غربی زنان با وجود جریمه دادن پوشیه میزنند.

(متن خبر در اینجا و اینجا و اینجا و اینجا  و اینجا....)


آری پوشیه را کرده اند پیراهن عثمان و به خود اجازه دادند تا امثال ما را نقد کنند....

ادامه دارد.....

(نوشته شده توسط منادی معرفت)

.........................................................................................
پی نوشت: 

1) استفتاءات (امام خمینى)؛ ج‌3، ص: 247،255

2) استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 174،175،178

3) استفتاءات جدید (تبریزى)؛ ج‌1، ص: 360

4) جامع الأحکام (صافى)؛ ج‌2، ص: 165

5) منهاج الصالحین ،ج2،م1233
امام خوئی ،استفتائات ،س1000در مسئله نگاه وپوشش

6) استفتاء مکتوب از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

7) صدوق، علل الشرایع، ج1 ، ص163

8) سوره حدید ، ایه ی

9) هفته‌نامه پنجره ، نویسنده: وحید واحدجوان‌


folder98 facebook
ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ