سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصویر بزرگ

* جنگ امروز مانند جنگ‌های نامنظم شهید چمران است

سردار یکتا بیان داشت: هم‌اکنون وقت ما در جنگ نرم علاوه بر اینکه دستگاه‌های دیگر هم به این امر می‌پردازند، حالت جنگ‌های نامنظم شهید چمران است و چون که هم‌اکنون جنگ‌های نامنظم و چریک‌های فدائیان اسلام در آبادان داریم به سمتی می‌رویم که باید هر چه سریع‌تر تبدیل به گردان، لشگر و یگان شویم.
وی با بیان اینکه در عرصه جدید جنگ نرم دستگاه‌ها باید از غفلت کامل بیرون آمده و آن تجربه را عبرت بگیرند، اضافه کرد: برای اینکه آرایش سازماندهی شده گرفته شود هم‌اکنون نیازمند یک آرایش چریکی سریع، فوری و مردمی داریم؛ چرا که مردم در مرحله‌ای به جبهه رفتند اما آن روزی که مردم به کمک نظام شتافتند لشکر 27 و 17 و سایر لشگرها نبود و به مرور زمان مسئول رزمندگان به فرمانده لشگر، یگان، تیپ و لشگر تبدیل شد.
این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: هم‌اکنون هر کسی باید مسئول افرادی شود که یا خودشان به سازمان رزم به روز، جواب بده و رزمنده و جنگنده و با نگاه تخصصی تبدیل شوند یا مجموعه دستگاه‌های دولتی و اجرایی جنگ نرم فرهنگی به کمک آنها می‌شتابند.
معتقدم اگر بچه‌های بسیجی وارد عرصه شوند که عرصه جنگ نفر به نفر و نفوذ به نفوذ است و خلاصه جنگ خاص نامتقارن، موزائیکی است و با یک جنگ با خط و ربط معلوم متفاوت است، قطعاً نظام برای آن تدبیر خواهد کرد یعنی نظام قطعاً آن دستگاه‌ها را به چالش خواهد کشید و دستگاه‌ها را پای کار خواهند آورد یا بودجه‌های آن را در لشگر و یگان جدید خرج خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در این راستا حمایت دستگاه‌ها و نهادهای نظام نقش مؤثر و مفیدی را ایفا خواهد کرد، اضافه کرد: آنچه که هم‌اکنون در بین افراد سازمان پیدا می‌کند، بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و نگاه ایشان است، چرا که ایشان در سرپل و قرارگاه فرماندهی نشسته‌اند، اما یک قرارگاه میانی و لشگر وجود ندارد و افراد حزب‌اللهی در سایبری‌ها، کتاب‌ها و نشریات درصدد تشکیل یگان‌های خود هستند.

* حزب‌اللهی‌ها به جای نقادی وضع موجود، به دنبال ایجاد وضع مطلوب باشند

سردار یکتا ادامه داد: افراد حزب‌اللهی می‌سوزند و جامعه را می‌سازند، این نبرد را ترسیم کرده و یگان‌ها را تشکیل می‌دهند یا به نوعی باید به جای پرداختن به نقادی وضع موجود به نقل و انتقال وضع موجود به وضع مطلوب باشند؛ یعنی ما هم‌اکنون به عملیات می‌پردازیم و وقت اینکه به عملکرد دستگاه‌های اجرایی فکر کنیم، نداریم.
وی افزود: معتقدم اگر ما خوب عمل کنیم و این قطار پرتلاطم به سرعت به سمت هدف حرکت کند، آن واگن‌ها و قطارها جا مانده خود را خواهند رساند یا در نهایت از گردونه خارج خواهند شد؛ ما از وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت می‌کنیم و در وضع موجود به دنبال نقادی گذشته به آن معنی نیستیم.

* جای روایت فتح برای ثبت و ضبط فتوحات جدید خالی است

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران را یک دست غیبی مدیریت می‌کند، بیان کرد: همه افرادی که در فتنه 88 خود را نشان دادند، به نوعی افراد و نسل جوان و جدیدی که روی کار آمدند؛ باید گفت در این جنگ، جای روایت فتح خالی است یعنی جای شهید مرتضی آوینی که با روایت فتح‌اش فتوحات جنگ نرم را روایت کند، خالی است.
وی افزود: شاید برخی افراد کاری ‌‌کنند که مستندات و روایاتی از آنها ساخته شود اما هم‌اکنون دوربین به دوش فیلمبردار و عکاس، و قلم به دست کسی نیست که این فتوحات رزمندگان، ایثارگران و نفرات پشت خاکریز را ترسیم و تدوین کند و با نگاه مرتضی آوینی به جستجوی سوژه‌ها و روایت فتوحات جدید بپردازد.

* دشمن مراحل مختلفی برای مقابله با انقلاب اسلامی تعریف کرده است

سهیل کریمی در این میزگرد، اظهار داشت: دشمن برای ورود به جبهه‌ جنگ، مراحل مختلفی را تعریف می‌کند و اینگونه نیست که اگر در این جبهه به مشکل برخورد کند، موضوع دیگری را از سر بگیرد؛ در حقیقت مجموعه حملات دشمن برنامه‌ریزی شده است؛ آنها تمام برنامه‌ها را روی چارت ترسیم کرده و سپس آن عملیات را اجرا می‌کنند.
وی ادامه داد: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب، موضوعاتی از جمله نفوذ در دولت‌های اول انقلاب و به نوعی استحاله انقلاب در دولت موقت، بحث بنی‌صدر و منافقین را محک زدند؛ به خصوص که تسخیر لانه جاسوسی، کاتالیزور تمام عملیات‌های بعدی دشمن شد؛ برخی می‌گویند تسخیر لانه جاسوسی به ضرر انقلاب تمام شد، اما به نظر بنده تسخیر لانه جاسوسی، مانند حجامت انقلاب اسلامی بود؛ در طب اسلامی وقتی فردی حجامت می‌کند، موجب آشکار شدن بیماری‌های پنهان و سپس پی‌گیری درمان می‌شود؛ تسخیر لانه جاسوسی خیلی از مسائلی که ممکن بود مانند توطئه اتفاق بیفتد، سریع‌تر و شفاف‌تر برای ما بیان کرد تا بتوانیم در شرایط اول انقلاب، موضع خودمان را به شکل جدیدتری اتخاذ کنیم.
این مستندساز بیان کرد: دشمن با ترورهای متعدد در سطح کشور به گونه‌ای دیگر اهداف خود را دنبال ‌کرد اما با دم مسیحیایی حضرت امام (ره) و شور انقلابی مردم، شکست مفتضحانه‌ او را درپی داشت؛ آخرین حربه دشمن، بحث جنگ تحمیلی بود که بازهم به اهدافش دست نیافت.

* نگرش تکنوکراتی در دوران سازندگی به ارزش تبدیل شده بود

کریمی افزود: دشمن پس از ناکامی از جنگ تحمیلی، بین نیروهای انقلابی نفوذ کرد؛ دولت سازندگی با نگاه کاری وارد عمل شد؛ بنابراین تکنوکرات‌ها در رأس کار قرار گرفتند و اذعان داشتند «چندین سال از لحاظ اقتصادی عقب ماندیم؛ برای ساخت مملکت مجبوریم که از برخی چیزها چشم‌پوشی کرده و با اغماض از کنار آن بگذریم؛ در شهر بزرگی مثل تهران و بین 10 تا 100 اتوبانی که ساخته می‌شود اگر هزینه یک اتوبان به هم خورده شود، طبیعی است و نیازی نیست که مته به خشخاش بگذاریم و حساس شویم».
سخنگوی حزب‌الله سایبر خاطرنشان کرد: با این نگرش تکنوکرات‌ها، این اتفاقات تبدیل به ارزش شد و آقایی که به عنوان شهردار پایتخت فعالیت می‌کرد، عیبی نداشت اگر مقداری از آن را هم می‌خورد؛ این موضوع مرحله بعدی عملیات دشمن بود که این افراد به عنوان الگو برجسته شدند که به آنها امیرکبیر ایرانی و سردار سازندگی می‌گفتند.

* نگرش تکنوکراتی کارگزاران با درایت رهبر انقلاب مهار شد

وی یادآور شد: بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) حال و هوای فرهنگی جبهه تقریباً در جامعه کمرنگ و شور انقلابی در میان مردم سرد شده بود، مدیریت حضرت آقا سخت‌تر شد اما با درایت و مدیریت خاص ایشان، الحمدالله دوره بسیار سخت به اصطلاح سازندگی را پشت سر گذاشتیم.
کریمی اظهار داشت: دشمن در ادامه فعالیت‌های خود، با همان پیش زمینه و از همان دوره، بحث تغییر ساختارها را مطرح کرد؛ از سال 72 بنیاد مطالعات ایران به سرپرستی «اشرف پهلوی» بحث جامعه مدنی را مطرح ‌کرد و در سال 76 این کلام و تعریف از زبان رئیس جمهور وقت شنیده ‌شد و بحث جامعه مدنی از سوی آقایانی که به آمریکا رفت و ‌آمد می‌کردند، پیش زمینه‌هایی برای اجرای مرحله بعدی عملیات بود؛ در حالی که عملیات‌های قبلی با شکست مواجه شده بود. در این مرحله، مسائل فلسفی و تعریف علمی و امروزی از جامعه را مطرح کرده و سعی کردند تا به این شکل در باورها و مسائل اعتقادی و فرهنگی رسوخ کنند، در عین حال سد بزرگ آنها بحث ولایت فقیه بوده که همیشه برای آنها آزاردهنده بود.

* ریشه فتنه 88 به دوره سازندگی برمی‌گردد
این فعال عرصه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه مراحل مختلف عملیات دشمن منجر به فتنه 88 شد، گفت: ریشه فتنه 88 به دوره سازندگی برمی‌گردد؛ دشمن برای ساعت به ساعت خودش هم برنامه‌ریزی کرده است؛ این‌طور نیست که گذری، سنگی در تاریکی بزند تا یکی از آنها به هدف بخورد اما متأسفانه مسئولین ما مقطعی برخورد ‌می‌کنند؛ در واقع پس از یک بحران و مشکل، برای آن بحران تعریف و پاتک جدید ارائه می‌دهند در نتیجه در مراحل عملیاتی درجا می‌زنند.

* تعریف خاصی از سنگرهای مقاومت جبهه انقلاب فرهنگی صورت گیرد


وی اضافه کرد: به نظر بنده با تعریف خاصی از سنگرهای مقاومت جبهه انقلاب فرهنگی، طی برنامه‌ریزی بلند مدت برای اجرای مانوری در مقابل دشمن، باید محورها را از حالت کلیشه‌ای و تکرار خارج کرد. در حالی که در خیلی از مقاطع این اتفاق نمی‌افتد و دشمن هم به میدان می‌آید اما با دم مسیحایی حضرت امام خمینی (ره)، بصیرت بسیار بالای رهبر معظم انقلاب و گوش به فرمان رهبر بودن حزب‌الله،‌ دشمن شکست می‌خورد.
کریمی یادآور شد: متأسفانه برخی مدیریت‌ها و دولت‌ها در مقابل عوامل دشمن هیچ برنامه‌ای نداشته‌اند، چه بسا آب به آسیاب دشمن هم می‌ریزند و باعث می‌شوند در خیلی از موضوعات درجا زده شود یا مسائل به کندی پیش رود؛ طوری که اکنون بعد از 30 سال، نسبت به آن آرمان‌هایی که اوایل انقلاب مطرح شده بود، خیلی عقب هستیم اما تا اینجا هم مرهون زحمات ولی امر مسلمین بوده‌ایم.

* با قرار دادن دفاع مقدس به عنوان آینه تمام نمای عملکردمان، تکلیف‌ روشن می‌شود

سخنگوی حزب‌الله سایبر در خصوص نقش هنر در آماده کردن افسران جنگ نرم گفت: وجوهات مختلفی از هنر نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشت؛ بنابراین در جلسات حزب‌الله سایبر قرار بر این شد تا یک ترسیم کلی درباره بحث دفاع مقدس داشته باشیم؛ معتقدم اگر دفاع مقدس را آینه تمام نمای عملکرد خودمان قرار دهیم خیلی از مسائل به خصوص تکلیف‌مان روشن است یعنی اینکه گروه‌ها،‌ کمیته‌ها، حرکت و عملیات‌ها هم براساس الگویی که دفاع مقدس به ما القا کرده است، انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس صادق آهنگران را بلبل خمینی (ره) می‌خواندند چرا که وی رزمندگان را برای حضور در جبهه ترغیب می‌کرد، ما از همان طریق می‌توانیم با زبان گویای هنر، سروده‌های انقلابی و تحریک شور انقلابی، جوانان و نوجوانان را به عرصه مبارزه جدیدی که دشمن به شکل‌های مختلف در آن رخنه کرده، بکشانیم.

* نخبگان و هنرمندان حزب‌اللهی مدیریت و حمایت شوند

این مستندساز با بیان اینکه در بحث فیلم دفاع مقدس متأسفانه بسیار کند عمل می‌شود، بیان کرد: اگر فیلمی در سینما وجود داشته، عموماً در دوره دفاع مقدس بوده است یعنی بعد از آن تعریف‌ها را تغییر دادند و به نوعی آن‌طور که قرار بوده تا فرهنگ دفاع مقدس را با الگو قرار دادن این موضوع در هنر و بحث فیلم به نمایش گذاشته شود، دور شدیم.
وی اضافه کرد: معتقدم ما در جمع حزب‌اللهی‌ها، افراد هنرمند، خوش‌فکر، خوش‌ ذوق و دانشمند بسیاری داریم چرا که نخبه‌های این مرز و بوم هر کدام‌شان یک لشکر محسوب می‌شوند اما باید مدیریت و حمایت شوند یعنی تا وحدت رویه نباشد هیچ‌گاه به نتیجه نخواهیم رسید.

* وحدت رویه دستگاه‌ها و مسئولان، خلأ جنگ نرم

کریمی ادامه داد: در عملیات «والفجر 8» وحدت رویه مسئولان در پشت جبهه به اجرای عملیات بسیار کمک ‌کرد؛ در واقع نخست ‌وزیر وقت تصور می‌کرد که اگر به لحاظ سیاسی مذاکرات را مورد حمایت قرار نمی‌داد، جایگاه خود را متزلزل می‌دانست؛ رئیس مجلس با ایجاد قوانین و سمت و سو دادن مجلس با هشت سال دفاع مقدس جایگاه خود را در خطر می‌دید و صدا و سیما هم همین طور.
وی با بیان اینکه تمام مسئولان در زمان جنگ تحمیلی خود را شریک در جنگ می‌دانستند، افزود: با وجود اینکه مقام معظم رهبری به طور مکرر در بیانات‌شان بحث وحدت، بصیرت و دشمن‌شناسی را بیان می‌کنند، اما متأسفانه هر کسی ساز خود را می‌زند یا به نوعی در بخش ریاست جمهوری، مجلس، سیاسیون و مدیریت فرهنگی کشور مسیر خود را طی می‌کنند؛ آنها معتقدند که اگر گروهی هم آمد، خود را با آن منطبق کنند تا جایگاه‌شان متزلزل نشود.
این مستندساز عنوان کرد: طبیعتاً با این مسائل نخبگان حزب‌اللهی، مستأصل و سردرگم می‌شوند اما در عین حال با دست خالی به مبارزه می‌پردازد؛ در این راستا هنر می‌تواند مسیر را مشخص‌تر کند.

* برنامه صحیح برای مقابله با جنگ نرم، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

وی اضافه کرد: زبان هنر نسبت به سایر زبان‌ها بسیار گویا است و بسیاری از افراد با این زبان می‌توانند واقعیت‌ها را مشاهده کرده و مسیر را بهتر انتخاب کنند.
کریمی گفت: دل خوشی ما این است که مقام معظم رهبری فرمودند آینده از آن حزب‌اللهی‌هاست؛ ما دورنمای بسیار زیبا و روشنی داریم اما در این راستا هزینه بسیار بالایی نیز وجود دارد یعنی اگر ما در فتنه سال 88 و شرایطی در آن زمان به وجود آمد، بدون هزینه‌ها عبور می‌کردیم خیلی بهتر از آن بود که دهها نفر از دو طرف کشته شوند.
وی ادامه داد: در مراحل بعدی عملیات‌های دشمن علیه نظام اسلامی، اگر برنامه صحیح و درستی برای مقابله با آنها داشته باشیم، قطعاً هزینه‌های ما کاهش خواهد یافت؛ با برنامه‌ریزی صحیح دیگر رهبر معظم انقلاب تنها نیستند.

* تعداد فرماندهان مخلص در جبهه جنگ نرم معدود است

این مستندساز افزود: در زمان هشت سال دفاع مقدس امام راحل فرمانده کل قوا بودند و در کنار ایشان دسته‌ها، گروه‌ها، لشگرها و گردان‌ها هر یک برای خودشان یک ابهت و مجسمه اخلاص به شمار می‌رفتند؛ اکنون مگر چند فرمانده وجود دارند بیانات مقام معظم رهبری را در گروه‌ها و عرصه‌های نبرد پیاده و اجرا ‌کنند؟ تعداد آنها بسیار اندک است.

* حرکت‌‌ جنبش‌های حزب‌الله باید منسجم شود

وی بیان کرد: معتقدم حرکت‌ها کمرنگ نیست؛ افراد حزب‌اللهی به سهولت می‌توانند همدیگر را پیدا کنند، به طور مثال در قرارگاه خاتم‌الاوصیاء (ص) بحث فرهنگی وجود دارد؛ «جنبش عدالتخواه دانشجویی» و «جنبش حزب‌الله سایبر» افراد حزب‌اللهی و وبلاگ‌نویس و اینترنتی را دور هم جمع کرد تا با بحث و ‌گفت‌وگو به ایجاد راهکاریی برای ادامه مسیر در تحقق اهداف انقلاب اسلامی بپردازند.

* ترسیم افق روشن در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر قطع امید از مدیریت‌ها ایجاد شده است، گفت: نمی‌توانیم امید داشته باشیم که روزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنده مستندساز را حمایت کند یا به نوعی اگر ما بخواهیم به دنبال مستندسازی، تصویر کشیدن جمهوری اسلامی و تحقق انقلاب اسلامی باشیم، امیدی از اینکه طرح مان در صدا و سیما به تصویب برسد، نداریم بنابراین شخصاً طرح را اجرا می‌کنیم.
این مستندساز ادامه داد: در دوران دفاع مقدس فرماندهی‌ها، محور رزمندگان بود و به نوعی فرماندهان، مسیرها را مشخص می‌کردند اما امروز فقط مقام معظم رهبری و برخی از فرماندهانی که مسائل فرهنگی را تبیین می‌کنند، در صحنه حضور دارند؛ بعضی از حرکت‌ها هم خودجوش و مردمی است.
وی بیان کرد: نیروهای حزب‌اللهی یکدیگر را پیدا کرده‌اند اما برای رسیدن به نقطه مطلوب به زمان نیاز دارند؛ یعنی شرایط به قدری در چند سال ناتوی فرهنگی و قتل عام فرهنگی که مقام معظم رهبری فرمودند، حاد شده بود که افراد حزب‌اللهی خودجوش به عرصه و میدان وارد شدند و دیگر منتظر مدیر و مسئولی نشدند تا بودجه‌ای را برای این امر مدنظر قرار دهند؛ در حالی که بودجه‌ها در جاهای دیگر با شکل و عنوان‌هایی دیگر خرج می‌شد.
کریمی با بیان اینکه افق روشنی را در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می‌بینیم، اضافه کرد: به لطف پروردگار سایه مقام معظم رهبری بر سر ما قرار دارد و طبق فرمایشات ایشان، افراد حزب‌اللهی وارد عرصه می‌شوند و چارت عملیاتی طبق فرمایشات و بیانات ایشان طراحی و عملیاتی خواهد شد.

* باید در جنگ بودن را باور کرد

وحید یامین‌پور در این میزگرد با اشاره به ویژگی‌های جنگ دیروز و امروز، اظهار داشت: در جنگ دیروز اعزام برای خط مقدم راحت‌تر بود؛ چراکه دشمنان برای گرفتن خاک و مقابله با نظام اقدام کرده بودند و خط‌ ها مشخص بود اما در جنگ امروز ابزارهای دشمن در خانه‌هاست. امروز باور در جنگ بودن یکی از محورهای مقابله با جنگ نرم است؛ وقتی یک فردی تیری را شلیک می‌کند و هواپیمایی مناطق را بمباران می‌کند، باور در جنگ بودن خیلی راحت احساس می‌شود اما اکنون فکر می‌کنم خیلی‌ها تلقی و صف‌بندی مقاتله را نمی‌دارند. رهبر معظم انقلاب با تعابیر تهاجم و قتل‌ عام، در جنگ بودن را بیان می‌کنند، منتهی برخی هیچ حسی نسبت به جنگ نرم ندارند و صف‌بندی خصومت‌‌آمیز منازعه را درک نمی‌کنند.

* برخی رسانه بدون هوشیاری، دوشکا را به سمت خودمان گرفته‌اند

وی ادامه داد: مورد دیگری که باید در جنگ نرم مورد توجه قرار گیرد، هوشیاری است؛ اکنون هوشیاری لازم در جنگ نرم وجود ندارد؛ در جنگ سخت هوشیاری در صف اول و مقدم بودن چگونه ایجاد می‌شد؟ آن جوانی که پشت خاکریز قرار بود با دوشکا نقطه‌ای را هدف قرار دهد، آیا ممکن بود که یک دفعه حواسش پرت شود و پشت سر خود را نشانه بگیرد؟ آیا چنین گیجی و سستی در جبهه رخ می‌داد؟‌ البته که این‌طور نبود، هوشیاری وجود داشت.
این افسر جنگ نرم بیان کرد: به عقیده بنده در کنار اینکه باید باور در جنگ بودن را احساس کنیم، باید هوشیاری داشته باشیم؛ فکر می‌کنم کسانی که جنگ نرم، ورد زبان‌شان است، این هوشیاری را ندارند. امروز دوشکا در اختیار برخی از رسانه‌هایی که رسانه دولتی و انحصاری به حساب می‌آیند، وجود دارد تا سبک زندگی آمریکایی را نشانه بگیرد اما متأسفانه می‌بینیم که دوشکا را به سمت خودمان گرفته‌ است و سریال «ساختمان پزشکان» را می‌سازد و بعد بیانیه می‌دهد که ببخشید حواس‌مان پرت شد و سعی می‌کنیم بعد از این جبران کنیم.

وی با اشاره به نحوه بالابردن هوشیاری، گفت: فکر می‌کنم با بالا بردن سطح مطالبات انقلابی می‌توان به نتیجه رسید؛ در واقع بچه‌های انقلابی و حزب‌اللهی نباید از تأکید و مطالبه آرمان‌ها کوتاه بیایند؛ مطالبه مهم است و باید هر چند وقت یک بار با هوشیاری فریاد بزنند تا سستی و گیجی از بین برود.

* سقف انسان آرمانی همانند دفاع مقدس نهادینه شود

یامین‌پور بیان کرد: در فرهنگ دفاع مقدس اتفاق خوبی که نهادینه شد، این بود که سقف انسان آرمانی خیلی بلند گرفته شده بود؛ همیشه سؤال من این بود که چرا جوانان نه چندان مبارز و تحصیل کرده، بعد از انقلاب می‌توانند هشت سال دوران طلایی را مدیریت کنند؛ این موضوع با دعوت به دین صورت نمی‌گیرد؛ دین به خودی خود آنقدر جذابیت ندارد که آدم‌های لاابالی را به جنگ بکشاند. یعنی از دین یک چیز ویژه‌ای را باید در انقلاب به عنوان الگو بیان شد که همان بلابردن سقف آرمانی است؛ در واقع مدل زندگی جوان انقلابی دفاع مقدس با مدل دینداری عادی خیلی متفاوت است.وی ادامه داد: بلند کردن سقف آرمانی به قدری جذابیت دارد که بعضی از عرفا برای به راه آوردن افراد نمی‌گفتند «بلند شو و نماز صبح بخوان» یک دفعه می‌گفتند «نماز شب بخوان!» که این مطالبه عظیم و آرمان بزرگ بود؛ سقف مطالبه آرمان بزرگ فضا را برای الگوسازی بیشتر مهیا می‌کند؛ الگو نباید یک آدم معمولی باشد باید خیلی آرمانی باشد تا با جذابیت، حرکت و اعزام را ایجاد کند.این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: بعد از جنگ سقف الگوهای آرمانی را خیلی پایین آوردیم؛ در 20 سال اخیر، یک سریال ساخته نشده که قهرمان قصه یک جوان حزب‌اللهی باشد که به فکر معیشت‌اش نباشد؛ در سریال‌های ژانر دفاع مقدس که خاص نگاه آرمانی به انقلاب است، فرد را به دنبال گنج می‌فرستند تا به خط مقدم برسد؛ یا فرد دیگر عاشق دختر همسایه است که به اسارت درمی‌آید و دیگری افسر نیروی انتظامی است که با رفتن به دنبال قاچاقچی و دزد به خط مقدم می‌رسد.

وی اظهار داشت: متأسفانه سقف اصیل‌ترین ژانر آرمانی هنری فرهنگی هم تنزل پیدا کرده است؛ چرا برخی می‌گویند که خیال نکنید رزمنده‌ها خیلی ویژه بودند؟ آنها در حالی که خیلی ویژه بودند، دور از دسترس هم نبودند اما باید سقف را آن قدر بلند کرد که فرد یک چیز خارق‌العاده‌ای را نسبت به خود احساس کند تا محرکی برای حرکتش باشد.

* قهرمانان جنگ امروز کجا هستند؟

یامین‌پور بیان کرد: در منظومه رسانه‌ای فرهنگ دفاع مقدس اتفاق خوبی افتاده بود؛ اینکه قهرمان‌ها معلوم بود که قهرمان هستند، یعنی آن شهید از کربلا برگشته بود، مردم پیکرش را روی شانه‌ها گرفته و تشییع می‌کردند، تصویر او روی دیوارهای کوچه و خیابان‌ها نصب می‌شد و قهرمان بودن آن فرد مسجل بود.
وی ادامه داد: امروز چرا به قهرمانان‌مان ارج نمی‌گذاریم؛ اصلاً قهرمانان ما کجا هستند؟ گویی آنها نفله‌های جنگ هستند؛ آنها دیده نمی‌شوند و ممکن است خود اینها مانند دن‌کیشت در گوشه‌ای منزوی شوند. در جنگ امروز و در نبرد نرم فرهنگی از اینکه قهرمان این جنگ یا دوست قهرمان جنگ باشیم، احساس شرمندگی می‌کنیم.
این کارشناس مسائل فرهنگی یکی از آسیب‌های اصلی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را جدی نگرفتن، عدم الگوبرداری و عدم تقدیر از قهرمانانش دانست و یادآور شد: بیش از دو سال از جریان فتنه گذشته است؛ قهرمان‌های ما کجا هستند؟ درست است که به خواص ساکت ایراد می‌گرفتیم؛ اما خواص اهل حق کجا هستند؟ چرا اینها الگو و نمونه‌سازی نشده‌اند؟!
وی خاطرنشان کرد: از جنگ فرار کرده‌ها پس از بازگشت جزو آدم‌های محترم در سیستم‌های رسانه‌ای شدند؛ در دوران دفاع مقدس کسانی که از جنگ فرار می‌کردند چه اتفاقی برایشان می‌افتاد؟ در حالی که نه تنها از جنگ نرم فرار کرده‌ها محترم شدند بلکه جانبازان جنگ نرم نیز کنار گذاشته شدند و کسی هم از آنها حمایت نکرد.

* نباید از موضع مطالبات انقلابی کوتاه آمد

یامین‌پور با اشاره به اینکه نباید از مواضع مطالبات انقلابی کوتاه آمد، افزود: اردیبهشت 89 به وحید جلیلی گفتم «به زودی برنامه دیروز امروز فردا تعطیل خواهد شد و این تقصیر شما هم هست» وی گفت «چرا تقصیر من؟» گفتم «چون اصلاً برای شما مهم نیست که ما روی آنتن باشیم یا نباشیم؛ دوستان حزب‌اللهی شما در این برنامه حرف می‌زنند؛ چرا این مطالبه را در مجله‌ات اینقدر درشت نمی‌کنی و نمی‌گویی که کسی به این فکر نیفتد که این برنامه را تعطیل کند و بترسد از اینکه به آن دست بزند».
وی اضافه کرد: نمونه مقابل این قضیه، مجری برنامه ورزشی پرمخاطب در تلویزیون است؛ در این نیم‌فصل فوتبال که اجرا نشدن برنامه ورزشی، طبیعی است، روزنامه‌های اصلاح‌طلب هر روز عکس آن را صفحه اول روزنامه‌ها می‌زنند که اصلاً به فکر سازمان صدا و سیما نیفتد تغییری در این برنامه ایجاد کند؛ یادم هست که سایت «آینده» یک خبری منتشر کرده بود که "اگر تغییری در محتوا، مجری یا هر چیز دیگر برنامه 90 ایجاد شود، ما هفته‌های متمادی التهاب را در کشور تجربه خواهیم کرد". خیلی جالب است آنها دائما افراد را می‌ترسانند در حالی که بچه حزب‌اللهی‌ها همدیگر را بزرگ نمی‌کنند.
یامین‌پور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، بچه حزب‌اللهی‌ها سازماندهی نشده‌اند؛ مقام معظم رهبری این همه به رزمندگان جنگ نرم درجه افسری و فرماندهی می‌دهد، اما هنوز معلوم نیست که حاج‌حسین یکتا و سایر افراد فعال در کجا فرماندهی می‌کنند؟

* وضعیت جبهه انقلاب فرهنگی خوب است

وی درخصوص وضعیت جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی، گفت: بنده وضعیت جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی را وضعیت بدی نمی‌بینم؛ وضعیت مطلوب و آرمانی نیست، اما خوب است و نسبت به حجم آتشی که روی این جبهه ریخته می‌شود، وضعیت را خوب می‌بینم لذا رویش‌هایی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده که با هیچ غائله‌ای سازگار نیست. در حالی که رسانه و سیستم آموزشی مستقل و پشتیبانی مالی و سیاسی در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نداریم اما رویش اتفاق می‌افتد.یامین پور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به یک کف نیاز داریم؛ و معتقدم بیشتر از آن کف که مدنظر بوده است، جبهه فرهنگی انقلاب طی کرده است؛ اما اینها نیاز به صدرنشینی، سازماندهی و قدردانی دارند و احتیاج دارند که دوشکاچی‌های گیج به طرف آنها شلیک نکنند که این موضوع روحیه جبهه را تضعیف می‌کند.وی اظهار داشت: ممکن است برای اجرای عملیات گردان‌های زیادی داشته باشیم، اما گاهی اوقات اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد که این اتفاقات آمادگی این گردان‌ها را می‌گیرد؛ آمادگی این گردان‌ها با مسئله روحی، پشتیبانی رسانه‌‌ای و تبلیغی گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه در خصوص علت اذعان خود نسبت به وضع خوب جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: بعضی می‌گویند وضع خوب نیست یا حتی افتضاح است؛ به نظر من این حس ایجاد شده ناشی از حاشیه‌نشینی و عزلت رسانه‌ای است؛ دهه 60 جنگ بود؛ دو شبکه تلویزیونی مجبور بود که جنگ و قهرمان‌ها را نشان بدهند؛ وقتی که شهدا به شهرها باز می‌گشتند مردم در تشییع حضور پیدا می‌کردند؛ در جنگ، ایثارگران قهرمانان قصه بودند و نمی‌توانستند حذف باشند و به همین دلیل حزب‌اللهی‌ها اعتماد به نفس داشتند؛ در حالی که دهه 60 هم مثل الان بود و این طور نبود که تمام جامعه همگرا باشند.

* باید واقعیت و عمق جبهه حزب‌الله در اختیار رسانه‌‌ها قرار گیرد

وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا فرمودند که رویش‌های ما بیشتر از ریزش‌هایمان است و ایشان اذعان داشتند که جوانان دهه 80 بهتر از جوانان دهه 60 هستند؛ اما چرا ما باید احساس کنیم که وضع خراب شده است؟ به این دلیل که در رسانه به حاشیه رفتیم و رسانه، حزب‌اللهی‌ها را کمتر از بقیه نشان می‌دهد؛ برای اینکه سیستم رسانه‌ای ما، ما را شهروند درجه 2 تلقی می‌کند؛ سهم جریان ضدانقلاب، جریان‌های واگرا و آدم‌های زرد که نمی‌خواهند اعزام شوند، در رسانه ملی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
یامین‌پور خاطرنشان کرد: در حالی که حزب‌‌اللهی‌ها به اطراف خود نگاه می‌کنند و می‌بینند خبری نیست؛ زمانی که 9 دی اتفاق می‌افتد، همه شوکه می‌شوند که ما این همه حزب‌اللهی داشتیم، چگونه از فتنه عبور کردیم، چگونه در انتخابات برنده شدیم؛ این یکی از مسائلی است که جبهه را مدیریت می‌کنند؛ ما باید واقعیت و عمق جبهه حزب‌الله و توانایی‌های و سقف بلند آرمانی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.


folder98 facebook
ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ